Dag 14 en dag 15 - Reisverslag uit Rovereto, Italië van Ad Tuijtelaars - WaarBenJij.nu Dag 14 en dag 15 - Reisverslag uit Rovereto, Italië van Ad Tuijtelaars - WaarBenJij.nu

Dag 14 en dag 15

Door: ik

Blijf op de hoogte en volg Ad

08 Juni 2014 | Italië, Rovereto

Dag 13: Naturs- Salorno: 86 km.
Uitgestrekte appelboomgaarden, trapsgewijs afdalend naar Bolzano. Ik kom al gauw tussen een grote groep meiden en een paar jongens terecht. Het pad is te smal om te passeren. Ik spreek in het Duits de begeleider aan. Hij antwoordt onverwacht in het Nederlands. Het is Bruno, een Belg, godsdienstleraar aan het Lyceum van Pescaro. Zij maken hun jaarlijkse uitstapje per fiets. Allemaal meiden, behalve 5 jongens die nu hun kans schoon zagen om niet naar school te hoeven. Bruno fungeert als "bezemwagen" en mecaniciën. Ik rij met hem mee. Herhaaldelijk moeten we een van de meiden duwen, die vergeten is te schakelen bij een beklimming. Ook loopt er nog een ketting af, in een mum van tijd gepiept. Ik hoor van Bruno dat in Italië op alle scholen "bidellis" werkzaam zijn. Dat zijn geen docenten en geen administratief personeel. Ze houden toezicht op de gangen. Een persoon per gang.
We hebben het over allerlei onderwerpen tot euthanasie aan toe. Bruno is zo iemand als Georges Billen. Hij komt oorspronkelijk uit Antwerpen maar is met een Italiaanse getrouwd. Hij verafschuwt de corruptie die nog alom aanwezig is. Ik vind het jammer dat ze afslaan naar een natuurbad, ver van de route en neem node afscheid van hem.
Het is mooi weer en ik volg de hele tijd de rivier de Etsch/Adige. Vandaag langs de Kalterer See. Hier komt de bekende wijn vandaan, evenals Vernatsch. Uit deze streek komt een tiende deel van de Europese appels. Mijn onderkomen is in de jeugdherberg in Salorno. Daar is een groot feest om en nabij de herberg. Rechts speelt een rock band. Voor de herberg dj's en links een hardcore band. Ik heb me maar in het feestgedruis geworpen. De plaatselijke "Srauben" gegeten, een soort zachte pizza met vruchten in het midden. Heerlijk. Het bier was gratis, dus daar heb ik, zoals je wel weet, met mate gebruik van gemaakt?!?
Onder het feestgedruis kwam ik nog voorbij de kerk. Een moment van stilte voor 2 kaarsjes.
Om 1 uur was het feest afgelopen en heb ik me ook maar te rusten gelegd.
Fijne gezellige dag.
Dag 14: Salorno- Roveretro: 62 km
Om 9 uur vertrokken. Weer langs boom- en wiijngaarden. De druivenstruiken worden machinaal gekortwiekt.
Het is 34 graden en ik stop geregeld bij een terrasje. In Trento nog even naar de abdijkerk. Er was net een dienst geweest voor dopelingen. Heel druk, ik had veel bekijks. Met de priester nog even gebabbeld en naar zijn ambtswoning om een stempel te halen. Even verderop passeren Rob en Wilma mij. Ik haal ze in en begin een praatje. Zij zijn al 3 weken onderweg. Ze maken de tocht voor de 2e keer. Vorig jaar moesten ze helaas in Ferrara stoppen omdat een automobilist plotseling zijn portier opende en Wilma aan haar been gewond geraakte. Over en uit en terug naar Nederland. Nu maken ze de tocht af via het Garda-meer waar ze nog een dag blijven.
Zij rijden door naar een camping. Wellicht zien we elkaar nog.
Even later voegt Herman zich bij me. Ik moet in Rovereto mijn jeugdherberg zoeken. Herman blijkt een wereldreiziger te zijn en komt vanuit Madrid. Hij heeft er nu al 5000 km opzitten. Nog even gebabbeld en op weg. 38 graden intussen en ik voel dat ik verbrand ben. Snel door.
Ik zit nu in een internetcafe, want internet is op deze reis een zeer groot probleem. Foto's volgen nog.
Fijne ontmoetingen en eindelijk mooi weer.

  • 08 Juni 2014 - 20:03

    Anja:

    Wat een verschil van weer zeg. Probeer lekker te genieten, maar inderdaad ook op tijd wat te drinken.
    Nog veel succes voor de rest van je tocht.

  • 08 Juni 2014 - 21:55

    Han Stevens:

    het gaat weer lekker,ad. met veel plezier lees ik je verhalen,ik denk erover om inde grote
    vakantie ook te gaan fietsen,alleen de familie is nog niet zo enthousiast
    veel succes verder met je reis

    gr han

  • 08 Juni 2014 - 23:26

    Dorien De Vries:

    Fijn dat je Italië goed bereikt hebt, Ad!
    Wij vinden het ook een prachtig land.
    Toch wel heel leuk dat je zoveel mensen op je reis ontmoet, die mooie verhalen te vertellen hebben.
    En zij zijn weer geïnteresseerd in jouw leven. Prachtig!

    Goede reis!
    Groetjes van Nico en Dorien.

  • 09 Juni 2014 - 10:33

    Rolien En Ad:

    Hallo Ad,

    Leuk te lezen dat je zoveel leuke mensen ontmoet. Heel verstandig dat de dagafstanden wat kleiner worden. Heel begrijpelijk trouwens, want je hebt al best wat klimmetjes achter de rug. Maar de Povlakte staat te wachten. Hier kun je weer even op adem komen.Het begint trouwens wel warm te worden. 38 Graden is behoorlijk. Maar hopelijk kun je er goed tegen.
    We wensen je weer een voorspoedig vervolg. En......geniet er van!!
    Groetjes

    Rolien en ad

  • 09 Juni 2014 - 15:39

    Wil:

    Hoi Ad,

    Wat maak je weer veel mee!
    Geweldig om het allemaal te lezen!
    Nog veel plezier op je verdere reis!

    Gr. Wil

  • 10 Juni 2014 - 12:54

    Jack De Rooij:

    Weer prachtig verhaal.
    succes voor de volgende etappe,

    Groet,
    Jack

  • 13 Juni 2014 - 22:46

    Yvonne:

    Wat maak jij weer veel mee Ad en wat een prachtige verhalen schrijf je, schitterend om te lezen.
    Geniet maar volop en succes op je verdere etappes.
    Groetjes Yvonne

  • 13 Juni 2014 - 22:46

    Yvonne:

    Wat maak jij weer veel mee Ad en wat een prachtige verhalen schrijf je, schitterend om te lezen.
    Geniet maar volop en succes op je verdere etappes.
    Groetjes Yvonne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Rovereto

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

23 Juni 2014

Epiloog

22 Juni 2014

Dag 26, 27 en 28

18 Juni 2014

Dag 23 t/m 25

15 Juni 2014

dag 19 t/m 22

11 Juni 2014

Dag 16 t/m dag 18
Ad

Nu ik veel vrije tijd heb, ga ik die reizen maken, die ik mijn hele leven al wilde maken.

Actief sinds 26 Mei 2014
Verslag gelezen: 251
Totaal aantal bezoekers 7885

Voorgaande reizen:

26 Mei 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: