Dag 16 t/m dag 18 - Reisverslag uit Ferrara, Italië van Ad Tuijtelaars - WaarBenJij.nu Dag 16 t/m dag 18 - Reisverslag uit Ferrara, Italië van Ad Tuijtelaars - WaarBenJij.nu

Dag 16 t/m dag 18

Door: Ik

Blijf op de hoogte en volg Ad

11 Juni 2014 | Italië, Ferrara

Dag 16 Roveretro- Verona: 76 km.
's Morgens bij de koffie nog Netty en Peter uit Nuenen ontmoet. Zij zijn op hun teugweg vanuit Venetië.
Mooi om te horen van hen dat ze ook eerst naar Compostela gefietst zijn en een jaar daarop naar Rome.
Hetzelfde als wat ik nu doe. Leuke spontane ontmoeting.
Ik ga op pad. Nog enkele klimmetjes, dan langs een kanaal. Ik zie een huis met een bijzondere trap. Ik ga die fotograferen. Er komt een vrouw mij tegemoet. Zij legt alles uit. Zij blijkt mensen te kunnen genezen van dyslexie en dyscalculie. Zij heeft zelf een ongeluk gehad en kon toen niet meer lezen en rekenen. Door allerlei basale oefeningen, vooral het werken met de handen is ze er bovenop gekomen. Ze kan volgens haar zeggen, mensen in twee weken genezen. Ze heeft verschillende boeken geschreven en heeft verschillende patiënten onder haar behandeling. De teksten op de trap symboliseren de voornaamste eigenschappen die een mens moet bezitten om een volwaardig mens te zijn. Kortom : een zeer interessante ontmoeting, de details ga ik jullie besparen. Ik heb haar tel. nr. en ga nog contact met haar opnemen. Bij haar ook een natuurbron met heerlijk helder natuurzuiver koel water. Bedoeling was eigenlijk rond het middaguur de jeugdherberg in Verona te bereiken. Liep nu dus mis. Maar deze ontmoeting was zeer de moeite waard. In Verona, De jeugdherberg in Verona ligt buiten de stad en is via een onverhard "gatenkaasweggetje" te bereiken. Ik slaap op een kamer met Sam, een Zuid-Koreaan. Hij doet allerlei joga-oefeningen en is vanuit Mallorca op weg naar Verona.
In Verona het museum en het amfitheater bezocht. Wat hadden die Romeinen eigenlijk al een hoge beschaving dat ze zulke indrukwekkende gebouwen konden verwezenlijken. Lekker nog op het plein zitten relaxen. Terug in de jeugdherberg nog lekker gegeten. Fijne dag!
Dag 17: Verona- Montagnana: 72 km.
Ik waan we weer in Nederland. Vlak land. Mais, meloenen, aardappelen, appels, wijnbouw, en zelfs graan, koren, asperges en kolen.
Weer verschillende kerken op de route bezocht. Het is warm en ik moet geregeld om fris water vragen aan de bewoners op de route. Dat is totaal geen probleem. Op de fietsroute kom je haast geen restaurants of barretjes tegen. Je moet dan echt van de route af. Dat doe ik ook geregeld om wat frisse cola en ijs te kopen. Weinig schaduw, dus heet, Elke twee uur je insmeren, je verbrandt levend. Overdag rond de 38 graden. In Montignana mocht ik gelukkig wat eerder de jeudherberg in. Mooi stadje met nog veel gewelven in de stad, die ommuurd is met nog een intacte stadsmuur. Doet heel relaxt aan. In de stad 2 grote pizza s op met natuurlijk een halve liter birra.
Leuke mensen in de jeugdherberg, rustig en vriendelijk. Lekker relaxt een biertje en zitten babbelen. Dat houden we wel vol zo!
Dag 18: Montagnana- Ferrara: 86 km
Weer erg warm bij vertrek. Op mijn route kom ik door een stadje met een mooie kerk. Helaas geen stempel kunnen bemachtigen. De priester was er niet. De koster was niet thuis en de secretaresse lag waarschijnlijk ook nog op een oor. Het hele gedoe heeft me bijna een uur gekost en zonder resultaat. Verder. Ik passeer nog verschillende kerken, die stevig op slot zitten. Bij een was de deur wagenwijd open, maar daar was een rouwdienst bezig en de mensen van de begrafenisondernemer vroeg ik maar niet om een stempel.
In de volgende kerk had ik meer geluk. Dwz. naast de kerk. Daar was de ambtswoning van de priester. De werkster deed open en krabbelde ipv een stempel de naam van de kerk enz. Zij verraste me wel met een bak vol verse kersen en heerlijk fris water voor mijn bidons. Nu kon ik er weer tegen. Maar deze etappe was erg zwaar. Er was nergens schaduw. De hele dag in de felle zon. Ik zit dan ook in de vlakke Po-vlakte en rij langs de Po, waarvan het water heel vies eruit ziet. Appelbomen, zonnebloemen, aardappelen en uien.
Ik heb nog nooit zoveel gedronken. Bij elke gelegenheid onderweg een cola, ijs en vers water. De kersen blijven verrassend koel en geven toch voldoende energie om door te zetten. Ook heb ik chips bij om mijn zoutvoorraad bijtijds aan te vullen en mocht de man met de hamer om de hoek komen, heb ik ook nog isotone sportdrank achter de hand.
Ik arriveer pas na 4 uur op mijn logeeradres. Het is in een piepklein straatje. Mijn GPS kon hem niet vinden. Aan de politie gevraagd, en tenslotte bracht een man op de fiets mij er naar toe.
Mooi stadje. In het centrum mag je gewoon overal fietsen. Een groep studenten van de Scola doet op verzoek nog een dansje op het plein.
Daarna lekker buffetje met birra. Nu is het nog 33 graden in de schaduw. Morgen wat vroeger vertrekken om de ergste warmte voor te zijn.
Mooie dag.

  • 13 Juni 2014 - 09:53

    Elmert:

    Zet hem op Ad. Aftellen naar 21. Sterkte met de warmte. Goed gearriveerd in centrum Bologna.

  • 13 Juni 2014 - 12:43

    Giem En Ineke:

    Hoi Ad,
    Wat een leuke ontmoeting met die "genezeres van dyslexie". Interessant voor jou als leraar ook natuurlijk.
    Wat een hitte man! Knap dat je dan toch nog zoveel km maakt.
    Verona is leuk he?wij hebben daar 25 jaar geleden in de Arena de opera Aïda mogen meemaken. Was echt fantastisch!
    We blijven je blog volgen en in gedachten fietsen we mee. Hopelijk wat schaduw onderweg en niet al te heet. Geniet van het Italiaanse landschap toch zeker straks in Toscane.
    Hartelijke groeten,
    Giem en Ineke

  • 13 Juni 2014 - 12:43

    Giem En Ineke:

    Hoi Ad,
    Wat een leuke ontmoeting met die "genezeres van dyslexie". Interessant voor jou als leraar ook natuurlijk.
    Wat een hitte man! Knap dat je dan toch nog zoveel km maakt.
    Verona is leuk he?wij hebben daar 25 jaar geleden in de Arena de opera Aïda mogen meemaken. Was echt fantastisch!
    We blijven je blog volgen en in gedachten fietsen we mee. Hopelijk wat schaduw onderweg en niet al te heet. Geniet van het Italiaanse landschap toch zeker straks in Toscane.
    Hartelijke groeten,
    Giem en Ineke

  • 14 Juni 2014 - 19:49

    Peter Willemse:

    Eindelijk eens een reaktie uit Lelystad. Zo te zien heb je het prima naar de zin ondanks de hitte. Afgelopen week was het hier ook heerlijk. Nu gaat de temperatuur langszaam iets naat beneden, maar het is nog prima. Het gaat hier goed, en ik heb de afgelopen week twee keer 18 holes gelopen. Volgende week begint hier de golfweek. Dan speel ik 4 keer in de week, maar doe dan de 18 holes met de buggy. verder gaat het prima. Het Nederlands elftal heeft het op de WK ook heel goed gedaan tegen Spanje. Alle reden dus om te genieten en blij te zijn met ons leventje.
    Veel succes op de komende etappes.
    Groetjes Marha en Peter

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Ferrara

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

23 Juni 2014

Epiloog

22 Juni 2014

Dag 26, 27 en 28

18 Juni 2014

Dag 23 t/m 25

15 Juni 2014

dag 19 t/m 22

11 Juni 2014

Dag 16 t/m dag 18
Ad

Nu ik veel vrije tijd heb, ga ik die reizen maken, die ik mijn hele leven al wilde maken.

Actief sinds 26 Mei 2014
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 7875

Voorgaande reizen:

26 Mei 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: